Bouwen aan digitale groei met visie, lef en partnerschap
BUS - Industrial Tools is een toonaangevende leverancier van gereedschappen, machines en industriële materialen voor de bouw, industrie en metaalbewerking. Sinds 1957 is het familiebedrijf uitgegroeid tot een betrouwbare partner voor duizenden professionals in Nederland.
Jos Dalhuisen
Digital Consultant
Roy Steunebrink
Head of Development & Implementation
Bas Schlüter
Senior Digital Designer
Sander de Boer
SEO Marketeer
Jesper Veldhuizen
Lead Development
Ron Kassies
Data Consultant
Joost Aasman
UX Developer
Ivo Plas
Back-end Developer
Wim Ulkeman
Senior Back-end Developer
Olaf van de Belt
Back-end Developer
Marco van der Thiel
UX Developer
Kevin Pierik
UX Developer
Jarno Prenger
Software Architect
Vraagstuk
De digitale ambitie van BUS - Industrial Tools is om zich te ontwikkelen tot dé strategische partner voor technische oplossingen in de on- en offshore metaal- en industriesector. BUS wil dit realiseren door een sterke focus op E-commerce, digitale koppelingen en klantintegratie. De vraag aan Friday: bouw een toekomstbestendig platform dat de online klantreis verbetert, silo’s doorbreekt en een consistente merkbeleving neerzet.
Oplossing
Samen met BUS - Industrial Tools ontwikkelden we een nieuwe digitale ruggengraat op basis van Shopware en een headless architectuur. Een unified backend verbindt de webshop, een scan-app en de werken-bij site naadloos met elkaar. Deze oplossing stelt BUS in staat om de B2B-klantervaring naar een B2C-niveau te tillen. Door een sterke focus op self-service en schaalbaarheid kunnen klanten eenvoudiger bestellen, voorraad beheren en diensten afnemen.
Resultaat
Wat begon als een replatforming-project, groeide uit tot een strategisch partnerschap. De nieuwe digitale omgeving fungeert als katalysator voor organisatiebrede transformatie, waarbij marketing, sales en e-commerce nauwer samenwerken. De basis staat, en BUS - Industrial Tools is klaar om de volgende groeistap te zetten.
Van platform tot partnerschap
Voordat we de technische oplossing hebben neergezet, hebben we gezamenlijk een BUS strategisch voortraject gehad. Vanuit een heldere ambitie zijn we gestart met een reeks deepdives. Deze sessies brachten inzichten uit alle lagen van de organisatie samen: strategie, branding, techniek, UX/design, marketing en SEO. Het doel was duidelijk: geen wildgroei aan systemen, maar één strategisch fundament voor digitale groei.
Op basis van het One Page Strategic Plan en interviews met diverse afdelingen bouwden we samen het Friday North Star Canvas. Dit diende als kompas voor cruciale keuzes zoals de platformkeuze, de rebranding, het dataplan tot aan de migratiestrategie. Dit strategische fundament zorgde ervoor dat de webshop, scan-app en werkenbij-site niet losstaande projecten zijn, maar integraal onderdeel van één Digital Experience Platform.
Het uiteindelijke project is een sterke vertegenwoordiging van ons Digital Experience Platform principe. We hebben een grote variatie aan technieken toegepast om een zo goed mogelijke klantervaring aan te kunnen bieden, en tegelijkertijd het systeem snel en stabiel te maken. Wil je daar meer over weten? Neem dan een kijkje onder de motorkap van BUS - Industrial Tools
Een nieuw gezicht
Vanuit de deepdives werd al snel duidelijk dat het vraagstuk breder was dan alleen het digitale platform: ook de merkidentiteit van BUS sloot niet meer aan.
Tijdens de ontwikkeling van het nieuwe e-commerceplatform merkte BUS dat het bestaande merkverhaal niet meer aansloot bij de kracht en ambities van vandaag. De branding van destijds bracht niet scherp genoeg over wat BUS kan betekenen, voor klanten én voor nieuw talent.
Daarom is gekozen voor een gerichte herpositionering die zorgt voor één sterk, herkenbaar gezicht. Zo bouwen we aan een merk dat past bij het 'Oranje DNA': nuchter, slim en altijd een stap vooruit.
"Het nieuwe platform is veel meer dan techniek. Het is de motor achter onze ambitie om als organisatie digitaal te groeien en onze klanten dezelfde gebruiksvriendelijkheid te bieden die ze privé gewend zijn."
Jelmer Pepping - Manager E-commerce bij BUS - Industrial Tools
Connected Commerce in B2B
Binnen het vraagstuk van BUS - Industrial Tools hebben we na enkele technische deepdives gekozen voor Shopware Beyond als e-commerce platform. Shopware Beyond is het meest uitgebreide pakket van Shopware en biedt ambitieuze webshops maximale flexibiliteit en ondersteuning. Met premium support, geavanceerde B2B-functies, internationale schaalbaarheid en een volledig headless architectuur is Beyond ideaal voor bedrijven die willen groeien zonder technische beperkingen
Dankzij de headless setup zijn alle kanalen verbonden in één centrale backbone. Zo kan BUS - Industrial Tools meerdere kanalen bedienen: de webshop, scan-app en werkenbij-site zijn volledig geïntegreerd. Dit zorgt voor een uniforme merkidentiteit én een klantreis die verwachtingen uit de B2C-wereld naar de B2B-context brengt.
Het succes van BUS toont aan dat digitale transformatie pas écht impact heeft als strategie, merk en technologie hand in hand gaan. Wil jij jouw organisatie klaarstomen voor de volgende groeifase? We denken graag mee over de beste route naar duurzame digitale vooruitgang.